Life

Chyby českých řidičů, které snižují bezpečnost na silnicích

Podceňovaná kontrola tlumičů do auta, ale také telefonování za volantem. Nejen to jsou časté chyby, kterých se dopouští čeští řidiči na silnicích. A jelikož se vlivem těchto přešlapů snižuje bezpečnost na silničních komunikacích, pojďme si říct řadu dalších chyb, které bychom se měli snažit co nejrychleji eliminovat.

Nulový odstup

Nezřídka se stává, že řidiči vozidel nedodržují odstup. Někdo se zkrátka „lepí” na zadek a vlivem toho druhý člověk má strach alespoň trochu přibrzdit, zejména se pak bojí i zpomalit při odbočování. Bohužel si v tomto případě musí každý člověk sáhnout do svědomí a zjistit, jestli je to právě on, kdo odstup dodržuje nebo nedodržuje. A v druhém případě by se měla ona chyba napravit.

Podle posledních statistik jsme však, bohužel, národem agresivních řidičů, kteří se na sebe doslova lepí. Kdybychom však byli v Německu, hrozí nám za toto chování i několikatisícová pokuta.

Až příliš rychlé/pomalé ježdění

Velkým problémem bývá také dodržování rychlosti na silničních komunikacích. Zatímco někdo jezdí příliš rychle a ohrožuje tím své okolí i účastníky jízdy, jiný zase dělá pravý opak, a sice jezdí příliš pomalu. Ovšem i příliš pomalá jízda (kupříkladu na dálnici) může být vysoce riziková. 

Za příliš rychlé ježdění u nás hrozí nemalá pouta, a k tomu všemu i zákaz řízení na zhruba jeden a půl roku. A to není zrovna scénář, který byste chtěli riskovat, nebo snad ano?

Žádná záchranářská ulička

Prakticky denně se setkáváme s tím, že kolem nás projede záchranka nebo police. Bohužel mnozí řidiči nevědí, jak mají udělat záchranářskou uličku, kterou by automobil mohl projet jako volným pruhem. Jelikož ale právě zajíždění do této záchranářské uličky může zachránit život nejednomu člověku, měli bychom se to naučit dříve, než za jízdy. 

Obecně platí, že ve dvoupruhu se ulička tvoří vždycky uprostřed, u tří pruhů se to liší dle konkrétního státu. 

Jaká je brzdná dráha na mokré silnici

Brzdná dráha na mokré silnici se liší v závislosti na mnoha faktorech, jako jsou stav vozovky, kvalita pneumatik, stav brzdového systému a rychlost vozidla. Obecně platí, že brzdná dráha na mokré silnici je delší než na suché silnici. Podle některých zdrojů může být brzdná dráha na mokré silnici až o 50% delší než na suché silnici.

Pro stanovení konkrétní brzdné dráhy je třeba zohlednit mnoho faktorů, jako jsou povrch vozovky, stav pneumatik, stav brzdového systému, rychlost vozidla, hmotnost vozidla a další. Tyto faktory mohou být zkoumány v laboratorních podmínkách nebo být testovány na silnici v různých povětrnostních podmínkách. Nicméně, všeobecně platí, že je třeba být opatrný a přizpůsobit rychlost jízdy a brzdění podmínkám na silnici, zejména na mokré vozovce.

Nejbezpečnější automobily na světě

Nejbezpečnější automobily na světě jsou obvykle hodnoceny a testovány různými organizacemi a institucemi, jako je například americký NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) nebo evropská Euro NCAP (European New Car Assessment Programme).

V současné době jsou některé z nejbezpečnějších automobilů na trhu:

  1. Tesla Model S – získal v roce 2013 nejvyšší možné hodnocení 5 hvězdiček od NHTSA.
  2. Volvo XC90 – získal nejvyšší možné hodnocení 5 hvězdiček od Euro NCAP a také byl oceněn jako nejbezpečnější automobil roku 2016.
  3. Subaru Ascent – získal v testech NHTSA a IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) vysoké hodnocení.
  4. Mazda CX-5 – získal v roce 2020 ocenění IIHS Top Safety Pick+.
  5. Toyota Camry – získal v roce 2021 nejvyšší možné hodnocení 5 hvězdiček od NHTSA.

Hodnocení bezpečnosti automobilů se liší v závislosti na mnoha faktorech a může se různit podle různých testovacích metod. Pokud hledáte nejbezpečnější automobil pro sebe a svou rodinu, je důležité provést důkladné zkoumání a vyhodnotit všechny faktory, které jsou pro vás důležité.